In 1989 werd het Mechels Kathedraalkoor opgericht met als voornaamste functie het muzikaal opluisteren van de pontificale plechtigheden.
Dit gemengd koor bestond aanvankelijk uit een vaste kern van een twintigtal zangers met een degelijke muzikale vorming. Op Palmzondag 1989 trad dit koor voor het eerst op. Het poogt qua geest en spirituele inspiratiebron zowel te beantwoorden aan de actuele normen omtrent liturgie als aan de hedendaagse eisen voor wat betreft de muzikale esthetiek. Zodoende zijn het gregoriaans, als bakermat van onze westerse (religieuze) muziek, de verfijning en compositorische kracht van onze Vlaamse en andere polyfonisten en de bijzondere aandacht voor de hedendaagse religieuze muziek de voornaamste voedingsbodem voor het kathedraalkoor dat sinds zijn ontstaan onder de leiding staat van Johan Van Bouwelen in samenwerking met Peter Pieters, titularis-organist en huiscomponist van de kathedraal. In 2005 nam na enkele jaren onderbreking een vernieuwde groep de draad weer op.
Naast de liturgische functie heeft het kathedraalkoor als taak de muzikale en culturele uitstraling van de kathedraal te verzorgen. Dit gebeurt door het geven van concerten (zoals het vroegere traditionele passieconcert) en het realiseren van opnames. In september 1991 werd een CD opgenomen met de psalmen van Van Nuffel, in '95 verscheen de Damiaancantate van Peter Pieters en recenter werden gelegenheidsopnames gemaakt met muziek van L. De Vocht en een CD met liturgische muziek voor VCLM. In het verleden bracht het koor regelmatig uitvoeringen en creaties van hedendaagse religieuze koormuziek van o.a. B. Britten, A. Pärt, P. Pieters, R. Schroyens, M. Joly, J. Rutter, enz.
Verder wil het koor i.s.m. de Concertvereniging van de Kathedraal van Mechelen actief deelnemen aan de activiteiten in de kathedraal door het uitnodigen van, en het samenwerken met, andere koren, ensembles en solisten. Zo werden in 2005 het “Weihnachtsoratorium” van J.S. Bach, in 2006 het “Requiem” van G. Fauré en het motet “Jesu, meine Freude” van J.S. Bach en in 2007 de “Messe Solennelle” voor 2 orgels en koor van L. Vierne uitgevoerd.
2008 betekende de herneming van “Kruisweg” voor soli, koor en orkest van Peter Pieters en de “Theresien-Messe” van J. Haydn. In 2009 werd een concertenreeks “Magnificat” op touw gezet met kathedraalmuziek van Vlaamse componisten zoals Ch. Dubois, F. Peeters, J. Ryelandt, S. Nees en L. Van Dessel. Eind 2010 werd “Ein Deutsches Requiem” van J. Brahms met orgel uitgevoerd (creatie voor België). In het voorjaar 2011 is de 70ste verjaardag van Paul Schollaert gevierd met de uitvoering van “XIV Stonden” voor koor en vocaal kwartet op tekst van G. Gezelle. Tijdens het passieconcert van 2012 waren de cantates uit “Membra Jesu nostri” van D. Buxtehude aan de beurt. Het kerstconcert van 2013 “Puer natus Mechliniae” werd een ode aan Mechelse componisten met werken van De Monte, Van Nuffel, Nees V., Schroyens en Pieters met o.a. werken voor koor, solisten, harp en slagwerk. In het najaar van 2014 werd t.g.v. de herdenking van het begin van WO I (1914) het imposante “De Profundis” voor koor, orgel en solisten van M. Dupré aan deze lijst toegevoegd. In 2015 waren enkele concerten met cantates van J.S. Bach geprogrammeerd.
De laatste jaren – ante corona – werden herdenkingsconcerten het algemene thema. In 1986 overleed de vorige titularis-organist, Flor Peeters. In 2016 werd dit met werken voor koor en orgel van Peeters en Jules Van Nuffel onder de aandacht gebracht. In juni 2017 werd de verjaardag van de reformatie (1517) in een symbiose met de eerste steenlegging van de Sint Rombouts-kerk (1217) verweven in een programma gaande van gregoriaans tot hedendaagse werken met o.a. de creatie van “Terribilis est locus iste” van Peter Pieters. In 2018, in verband met het einde van WO I (1918), was er de uitvoering van “The armed man” van P. Jenkins. Bij de viering van het jubeljaar 120 jaar Keizersberg, werd het lijvige oratorium “Benedictus, man van vrede” van Peter Pieters in 2019 driemaal uitgevoerd (Mechelen, Leuven en Nijmegen).
Deze bloemlezing van uitgevoerde religieuze composities is een getuigenis van de verschillende invalswegen die het kathedraalkoor – post corona – verder wil bewandelen.
Juli 2021